La trobada de gener, després de dos mesos d’aturada ha assentat les bases del funcionament del grup al llarg de tot curs: definir objectius, dinàmiques de grup i propostes de treball.

Però abans de res,  degut a que molts Eduglobals havíem anat a xerrades, cursos, simposis i conferències interessants o ens havíem llegit algun article relacionat amb les tres potes del nostre projecte (Educació, STEM i Justícia global) crèiem necessari compartir les experiències amb la resta de companyes. Vam decidir crear micropíndoles de durada breu, on es resumissin les impressions i les intencions d’aquestes experiències per poder-les compartir de manera eficient. El format? Doncs evidentment el més TAC possible: videos, audios, fils de twitter…

En cada trobada intentarem compartir-ne per crear un petit banc de recursos fácil de pair i accessible a tota la comunitat educativa.


RESUM. Xerrada d’Ignasi Llorente:

L’Albert ens explica que cal assumir la incertesa, com que per naturalesa la persona humana no vol assumir-la, prefereix creure mentides. Per tant, cal aprofundir en que els alumnes  aprenguin a conviure amb aquesta incertesa.

 

 

Aquí teniu un petit resum d’una xerrada similar a Rosa Sensat.


EDUFIL. Educació per als ODS i Anatomia ABP: 

L’Uru i el Felip van anar a la presentació de la guia Educació per als objectius de desenvolupament sostenible  i a la jornada Anatomia d’un projecte de Rosa Sensat . La crítica i valoració de les dues jornades les teniu en forma d’Edufil de twitter . També podeu descarregar-vos la guia aquí.


EDUTUBER. Educació emocional:

L’Ana ens descobreix la seva vessant youtuber. Quina crac! Ens explica què fem al grup de treball i comenta la xerrada d’inintel·ligència emocional realitzada per Laia Mestres (laiamestres.com). També ens recomana un llibre, Inteligencia emocional de Daniel Goleman que tracta sobre el tema. Seguirà investigant en l’aplicació de l’educació emocional a les STEM


EDUFIL. GATTACA i Determinisme: El Bernat ens explica el seu fil de Twitter que parla de genètica i ho lliga amb 3 pel·lícules, on conclou que no només els gens ens determinen poc, sinó que la ciència no ha estat mai lliure de valors i ideologies.


EDUGUIA. La Marina ens explica el projecte “Discrepància benvinguda!” on es treballa l’educació per la controvèrsia. Per una banda, com a eina d’educar en competències transversals, per l’altra, per abordar els temes controvertits que emergeixen a l’aula. Una guia pedagògica per al diàleg controvertit a l’aula que ajudi al docent a no evitar temes controvertits.


EDUTWITS. El Roger reflexiona a cop de twits sobre els biaixos i com aconseguir arribar a l’alumne.

  1. Què falla quan parlem de, per exemple, el consum de tabac? https://twitter.com/rogerCampru/status/1087740982907596801
  2. Per què falla? https://twitter.com/rogerCampru/status/1087741076394463234
  3. Com afrontar-ho? https://twitter.com/rogerCampru/status/1087741224738529281
  4. Segur? https://twitter.com/rogerCampru/status/1087741334348357632

En aquest últim twitt, en Jordi Domènech recomana una xerrada Ramon Nogueras sobre biaixos cognitius ¿Por qué creemos en mierdas? Detecció de patrons i biaixos de confirmació: https://youtu.be/eEo7BGOQJKI


ORGANITZACIÓ DEL GRUP.

APLICACIÓ PRÀCTICA DEL MODEL DE SOCIOCRÀCIA


L’Oriol Guinart ens explica què és la sociocràcia que utilitza amb el seu grup d’aula oberta. La sociocràcia és el poder entre socis en el qual tot el grup té un objectiu comú. Els components del grup són éssers humans equivalents, sense jerarquies. Combina l’estructura vertical i l’horitzontal per arribar a la decisió.

Les regles de la sociocràcia són:

  • Objectiu comú.
  • Acords per consentiment. Tot i que no hi estic d’accord, es fa perquè no em molesta.
  • Doble enllaç del grup. Ningú té tota la informació ni tota la responsabilitat.
  • Sense candidats. Els responsables escollits són els que millor argumenten

A partir de la seva explicació, en Felip i la Marina com a coordinadors fan una proposta:

Com ens treballarem dins del grup de treball?

PROPOSTA INICIAL:“Fer petits grups per especialitats (matèries) que elaborin una unitat o seqüència didàctica, la portin a terme, expliquin l’experiència avaluada al maig i al juliol redactin el document per a la seva presentació.”

A partir de les opinions dels assistents i aplicant la roda de sociocràcia la proposta queda reformulada de la forma següent:

Elaborar una seqüència didàctica que respongui als objectius del grup Eduglobalstem per petits grups d’interessos (assignatures, metodologia, tema…), aplicar-la a l’aula i tenir-ne una valoració feta pel mes de maig i explicar-ho a altres professors el dia 1 de juliol”.

Hi ha consentiment general, s’aprova l’acord i se celebra efusivament amb aplaudiments.

Decidim els grups de treball segons els interessos i els cursos:

  • Medi ambient (batxillerat): Felip, Ana i Oriol
  • Tecnologia (multinivell): Àngel i David
  • Aprenentatge i servei (metodologies): Laura, Albert, Roger
  • Controvèrsies (multinivell): Núria, Bernat, Laura, Marina

Calendari i planificació d’obectius per les sessions de grup:

  • 19 de febrer: Objectiu: tema decidit. Formació interna “com dissenyar i sistematitzar”
  • 19 de març: Objcetiu: tenir la planificació feta
  • 30 d’abril. En procés d’aplicació de seqüències
  • 14 de maig: Objectiu: tenir l’avaluació feta per presentar resultats al grup
  • 18 juny: Objectiu: preprarar la presentaciço sistematitzada d’experiències per al curs de juliol

SORPRESA FINAL: CURS D’ESTIU


Des de la coordinació del grup s’ha estat cuinant un curs d’estiu per la primea setmana de Juliol. La Marina explica l’objectiu d’aquest curs és portar gent que ens aporti una visió experta en educació, justícia global i STEM que permeti millorar les competències dels membres del grup i poder-ho compartir amb més professionals de l’ensenyament en forma de curs d’estiu la primera setmana de Juliol. El curs s’ha muntat de la següent manera:

  • Dilluns 1J- Membres del grup de treball explicaran les experiències realitzades al curs.
  • Dimarts 2J- Justícia Global: Yayo Herrero. A la tarda, un debat obert
  • Dimecres 3J- Com aprenen els adolescents: David Bueno
  • Dijous  4J – Didàctica de les ciències: Digna Couso
  • Divendres 5J – Avaluació competencial: Neus Sanmartí

Encara no tenim seu i estem pendents de parlar amb l’ICE, el CRP i el CESIRE. Hauria de ser a Barcelona ja que l’ajuntament subvenciona el projecte. Per aquest motiu també s’intentarà que el curs sigui gratuït.

El grup de treball EduglobalSTEM serà l’encarregat de traslladar als especialistes convidats les seves inquietuds i els suggeriments per enfocar els tallers de tal manera que els docents que vinguin al curs s’enduguin una proposta útil i engrescadora per treballar dins de l’aula.